یک کارشناس غذا و دارو در این زمینه معتقد است: «مسمومیت دارویی در بالغین اغلب به‌طور عمدی است و بیشتر به‌منظور اقدام به خودکشی یا در اثر مصرف داروها با میزان بالا ایجاد می‌شود. اما در کودکان این‌طور نیست، چراکه در کودکان داروهایی از قبیل آسپرین و ایبو پروفن به علت طعم و رنگ خاصی که دارند، برای آن‌ها جالب بوده بنابراین اقدام به خوردن این داروها می‌کنند.»

دکتر سید علی وکیلی افزود: «سالمندان نیز ممکن است به دلیل تشابه ظاهری شکل و رنگ داروها، ابتلا به فراموشی، عدم اطلاع از نام داروها، بی‌سوادی یا کم‌سوادی یا خوانا نبودن مقادیر مصرفی دارو مندرج روی جلد داروی خود را به‌اشتباه یا به‌طور تکراری مصرف کنند. به همین دلیل باید به نحوه مصرف دارو افراد مسن خانواده نظارت نمود.»

وی در پایان گفت: «در مسمومیت دارویی تشخیص نوع داروی مصرفی بسیار مهم است. گاهی اوقات دوز ایجادکننده مسمومیت برخی داروها نسبت به مقدار دوز درمانی بسیار به هم نزدیک هستند. تشخیص نوع داروی مصرفی به کادر پزشکی جهت انجام اقدامات درمانی و تصمیم‌گیری در مورد نحوه برخورد با مسمومیت بسیار کمک می‌کند.»