عوارض قرص «داستینکس»

قرص داستینکس (Dostinex) از داروهایی است که به منظور کاهش سطح هورمون پرولاکتین، مورد استفاده قرار می‌گیرد. این هورمون به دلیل تولید شیر در سینه پستانداران، در پاسخ به مکیدن سینه توسط نوزاد آن‌ها، پرولاکتین نامیده می‌شود. پرولاکتین می‌تواند عملکردهای دیگری مثل تولید مثل، سوخت و ساز، تنظیم جریانات مایع بدن، تنظیم سیستم ایمنی و عملکردهای رفتاری را نیز برعهده داشته باشد. در انسان‌ها، این هورمون علاوه بر غده هیپوفیز، در داخل رحم، سلول‌های ایمنی، مغز، پستان، پروستات، پوست و بافت چربی نیز، تولید می‌شود. این دارو برای پیشگیری یا قطع شیردهی، درمان ناباروری، درمان بی‌نظمی‌های قاعدگی، سندرم تخمدان پلی‌کیستیک و پارکینسون تجویز می‌شود.

قبل از مصرف این دارو، هر گونه دارویی که مصرف می‌کنید و یا هر بیماری که دارید باید به اطلاع پزشک، برسانید.

نحوه مصرف: به منظور قطع شیردهی هر ۱۲ ساعت نصف قرص ۰.۵ میلی‌گرمی تا دو روز، مصرف می‌شود. البته در شروع درمان فشار خون باید مرتب چک شود و در صورتی که عوارض دارو زیاد بود با دوز کم دارو را شروع کرده سپس هر هفته ۰.۲۵ میلی‌گرم از دارو را اضافه می‌کنند تا عوارض، ناپدید شود.  

عوارض: سرگیجه، یبوست، افسردگی، تهوع، ضعیف شدن عضلات، دردشکمی، احساس سوزن سوزن شدن، استفراغ، خونریزی از بینی، گرگرفتگی مختصر، از دست دادن بینایی، افزایش ضربان قلب، کاهش فشار خون، احساس خستگی و خواب‌آلودگی، درد سینه‌ها، سوءهاضمه، اختلالات معده و صدای شکم.