عوارض اکستازی

اکستازی‌ یا «متیلین‌ دی‌‌اکسی‌ متیل‌ آمفتامین» از جدیدترین‌ داروهای‌ هم‌ خانواده‌ آمفتامین است که در ایران به نام‌های «اکستازی»، «اکس»، «اکس.تی.سی» و قرص “شادی” یا “قرص عشق”، شناخته می‌شود. این قرص به اشکال مختلف قرص‌های خوراکی، آدامس‌های جویدنی، کپسول و مواد تدخینی و ترزیقی وجود دارد و متاسفانه افرادی که از این قرص برای ایجاد توهم و سرخوشی‌های کاذب استفاده می‌کنند، بیشتر افراد تحصیلکرده و مرفه جامعه هستند.

این قرص و سایر قرص‌های روانگردان معمولا در آزمایشگاه‌های زیرزمینی و به صورت غیرقانونی ساخته می‌شوند که همین امر می‌تواند باعث بروز بیماری‌های مختلف در فرد مصرف کننده گردد. کنجکاوی‌، تفریح‌، لذت‌ و خوشگذرانی‌ به‌ عنوان‌ محرک‌های‌ اصلی‌ مصرف‌ این‌ قرص روانگردان و توهم زاست. اثر اکستازی بیست تا نود دقیقه بعد از مصرف ظاهر شده و حدود دو الی سه ساعت در بدن، باقی می‌ماند.

عوارض: کاهش اشتها، حرکات غیرطبیعی چشم، گشاد شدن مردمک، تحریک شدید نسبت به نور، احساس سرما و یا گرمای شدید، تمایل شدید برای مصرف آب، قفل شدن فک، لرزیدن، عصبی شدن، بی‌میلی به استراحت و تمایل شدید روانی برای مصرف مجدد، تنها برخی از این عوارض هستند. این قرص عوارض بسیار جدی‌تر و خطرناک‌تری هم می‌تواند داشته باشد. علاوه بر روان‌پریشی و کابوس‌های شبانه، در مواردی فرد مبتلا به آسیب‌های کبدی و اختلالات خونی شده و حتی سرگیجه، تشنج و مرگ هم در اثر استفاده آن، مشاهده شده است.

قرص اکس اغلب از طریق کشورهایی همچون هلند، مالزی و ژاپن، توسط مسافران وارد کشور می‌شود.