۳ داروی جدید ایرانی در راه بازار داخلی

دکتر علیرضا فیروز اظهار داشت: این داروهای بومی شامل یک داروی رفع قارچ ناخن و ۲ داروی ضد حساسیت‌های پوستی است که در این مرکز در حال تولید است.

روز بزرگداشت محمّدبن زکریای رازی، حکیم و شیمیدان بزرگ ایرانی پنجم شهریور است که به همین مناسبت این روز در تقویم ملی ایران روز داروساز است. این دانشمند بزرگ ایرانی نزد غربی‌ها به جالینوس عرب مشهور بود و جرج سارتن پدر تاریخ علم هم محمّدبن زکریای رازی را بزرگ‌ترین پزشک اسلام و قرون وسطی می‌دانست.

وی بیان داشت: در حال حاضر ۲ داروی درمان موضعی حساسیت پوست در دنیا وجود دارد و سازمان غذا و داروی آمریکا آن‌ها را تائید کرده و داروی قارچ ناخن را هم یک ‌شرکت کانادایی تولید می‌کند که محققان ما در حال بومی سازی این ۳ دارو هستند.

فیروز با اشاره به اینکه داروی ضد قارچ بر روی ناخن آلوده به این عارضه مالیده می‌شود تا آن‌ها را از بین ببرد، افزود: قارچ‌ ناخن‌ پا، عفونتی شایع و مسری بوده و به همین دلیل اغلب از یک ناخن شروع و به ناخن‌های دیگر سرایت می‌کند.

وی اظهار داشت: ۲ داروی دیگر برای درمان حساسیت‌ها و قرمزی های پوست یا بیماری رزاسه استفاده می‌شود. رزاسه یک بیماری شایع پوستی است که سبب قرمزی و تورم در صورت می‌شود.

فیروز با اشاره به اینکه رزاسه بیشتر در پوست صورت به‌صورت قرمزی یا جوش های قرمز و چرکی بروز پیدا می‌کند، افزود: بیماران با این داروها مداوا می‌شوند اما ممکن است در برخی افراد بیماری مجددا عود پیدا کند و سال‌ها این روند ادامه یابد.

رئیس مرکز آموزش و پژوهش بیماری‌های پوستی و جذام دانشگاه علوم پزشکی تهران بیان داشت: شروع این بیماری با قرمز شدن پوست است و اگر در همان زمان، درمان شروع شود علاوه بر جلوگیری از گسترش بیماری، می‌توان آن را مداوا کرد.