کاهش هزینه‌های تولید دارو با استفاده از بافت‌های زنده چاپ ۳بعدی

“توماس ای آنجلینی”(Thomas E. Angelini) استاد دانشکده مهندسی مکانیک و هوافضا دانشگاه فلوریدا و گروه تحقیقاتی او از “آزمایشگاه مهندسی ماده نرم” موفق به توسعه میکرو پرتوهای زنده از سلول‌های گلیوبلاستوما و مواد برون یاخته‌ای در یک میکروژل بسته بندی شده، گشته‌اند.

به گزارش ایسنا و به نقل از فیز، آنها طی این مطالعه خصوصیات فیزیکی پرتوها را مشخص کرده و نتایج خود را در مقایسه با مدل‌های سنتی مهندسی مکانیک مقایسه کردند. در کمال تعجب، این سازه‌های ظریف میکروسکوپی بسیار شبیه به پرتوهای عظیم مورد استفاده در ساخت و سازهای روزمره ساختمان رفتار می‌کردند.

“توری الیسون” گفت: ما خوشحال و هیجان زده شدیم که میکرو پرتوهای ما که قطر آنها  ۵۰ تا ۲۰۰ میکرومتر است مطابق با اصول مکانیکی برای مدل‌های دیگر مانند پرتوهای بزرگ فولادی عمل کردند.

برای آزمایش سیستماتیک متغیرهای کنترل مکانیک میکرو پرتو سلول-مواد برون یاخته‌ای، محققان تراکم سلول، غلظت مواد برون یاخته‌ای، قطر میکرو پرتو و خصوصیات ماده محیط اطراف را تغییر دادند.

آنها یک گروه از رفتارهای سلول محور از جمله پرتاب شدن پرتو، شکستن و انقباض محور را پیدا کردند. با اصلاح نظریه‌های مکانیکی کلاسیک، آنها از اصول اساسی مکانیک میکرو پرتو بافت پرده برداشتند که می‌توان به انواع سلول، مواد برون یاخته‌ای و مواد پشتیبانی چاپی تعمیم داد.

یافته‌های این مطالعه که در مجله “Nature Communications” منتشر شد، نشان می‌دهد این یافته‌ها پیامدهای مهمی در استراتژی‌های ساخت سه‌بعدی زیستی و طراحی مجامع چند سلولی پویا در پزشکی احیا کننده و همچنین مهندسی بافت دارد.

نتایج این تحقیق در یک پروژه جدید و جالب که دکتر آنجلینی و تیم مهندسی مواد نرم وی به تازگی آن را شروع کردحه‌اند، استفاده خواهد شد که شامل توسعه مدل‌های پیشرفته بافتی کبدی ۳ بعدی برای کاربردهای دارویی است.

وزارت دفاع آمریکا بودجه این پروژه را تأمین می‌کند. هدف توسعه میکرو بافت‌هایی است که می‌توانند در برنامه‌های توسعه داروهای تجاری استفاده شوند. هدف از این تحقیق تولید میکرو بافت‌های کبدی تولید شده در شرایط آزمایشگاهی(in vitro) در ابعاد تعریف شده و ترکیب سلولی است که از نظر اندازه‌گیری، عملکرد سلول و حساسیت سلولی نسبت به داروها و ترکیبات آزمایشگاهی از سطح بالایی از تکرارپذیری برخوردار خواهند بود.