مکانیسم اثر و عوارض «ملوکسیکام»

داروی ملوکسیکام با کاهش التهاب و تسکین درد به بهبود وضعیت بیمار کمک می‌کند. داروی ملوکسیکام با مسدود کردن اثر آنزیم سیکلوکسیژناز، منجر به کاهش ساخت ماده‌ای شیمیایی به نام پروستاگلاندین در بدن می‌شود که مسئول ایجاد درد و التهاب در ناحیه‌ی آسیب دیده است. در نتیجه با مهار آنزیم‌های سکلوکسیژناز و کاهش تولید پروستاگلاندین، درد و التهاب کاهش می‌یابد.

اطلاعات مهم درباره داروی ملوکسیکام ملوکسیکام می‌تواند خطر ابتلا به حمله یا سکته‌ی قلبی کُشنده را افزایش دهد؛ مخصوصاً اگر شما به مدت طولانی و یا به میزان زیادی، از این دارو استفاده کنید و یا اینکه مبتلا به بیماری‌های قلبی باشید. از این دارو، بلافاصله قبل یا بعد از عمل جراحی قلب خود، استفاده نکنید. اگر درد در قفسه‌ی سینه، ضعف، تنگی نفس، لکنت زبان، مشکلات دیداری و یا مشکل در حفظ تعادل بدنتان دارید، سریعاً به اورژانس خبر دهید و از آن‌ها کمک بگیرید. ملوکسیکام همچنین ممکن است باعث خونریزی معده یا روده شود که می‌تواند کُشنده باشد. این وضعیت، در طول دوره‌ی مصرف این دارو می‌تواند بدون هیچ گونه علائمی – خصوصاً در بزرگسالانی که مسن‌تر هستند – اتفاق افتد. گر علائمی از خونریزی معده – مانند: مدفوع سیاه، خونی یا قیری رنگ، سرفه به همراه بالا آوردن خون، یا استفراغی که شبیه دانه‌های قهوه باشد دارید، بلافاصله با دکتر تماس بگیرید. از مصرف الکل خودداری کنید؛ زیرا الکل ممکن است خطر خونریزی معده را افزایش دهد. قبل از مصرف هر گونه داروی سرماخوردگی، آلرژی (حساسیت) و یا مسکن، با دکتر یا مسئول داروخانه مشورت کنید. دارو‌های شبیه به ملوکسیکام، در بسیاری از دارو‌های ترکیبی وجود دارد. برچسب هر دارو را بررسی کنید که ببینید آیا داروی مورد نظر شامل داروی ضد التهابی غیر استروئیدی (مانند ملوکسیکام) هست یا خیر؛ برای مثال می‌توان به داور‌هایی از قبیل: آسپیرین، ایبوپروفن، کتوپروفن یا ناپروکسن اشاره کرد. موارد و مقدار مصرف ملوکسیکام الف) آرتریت روماتوئید، استئوآرتریت

 

مقدار مصرف ملوکسیکام معمولا یک قرص ۷.۵ میلی‌گرمی در روز است، اما تحت نظر پزشک می‌توان استفاده از آن را تا ۱۵ میلی‌گرم (یک عدد قرص ملوکسیکام ۱۵ یا دو عدد قرص ملوکسیکام ۷.۵) در روز هم رساند.

توجه داشته باشید که قرص ملوکسیکام برای مصرف طولانی مدت و یا در افراد ۱۲ تا ۱۸ سال با وزن کمتر از ۵۰ کیلوگرم نباید روزانه بیش از ۷.۵ میلی گرم (روزانه یک عدد قرص ملوکسیکام ۷.۵)، مصرف گردد.

 

توجه: اگر در یک روز، مصرف دارو را فراموش کرده‌اید به محض اینکه به یادتان آمد آن را مصرف کنید. ولی در صورتی که ۲۴ ساعت از زمانی که باید دارو را مصرف می‌کردید گذشته است مقدار مصرف را دو برابر نکرده و داروی همان روز را مصرف کنید.

اگر علائم واکنش آلرژیک به ملوکسیکام همانند عطسه، آبریزش یا گرفتگی بینی، خفگی یا مشکل در تنفس، کهیر، تورم در چهره، لب‌ها، زبان یا گلو را تجربه کردید، حتما به اورژانس یا پزشک مراجعه کنید.

اگر نشانه‌هایی از حمله قلبی یا سکته را تجربه کردید (علائمی همانند انتقال درد از قفسه سینه به فک و شانه‌ها، بی‌حسی یا ضعف ناگهانی در یک طرف بدن، واکنش خفیف، احساس تنگی نفس) سریعا با اورژانس تماس بگیرید.

اگر هر یک از موارد زیر در شما بروز کرد، مصرف ملوکسیکام را متوقف کرده و در اولین فرصت با پزشک خود تماس بگیرید:

احساس خارش پوست (میزان خارش مهم نیست) احساس تنگی نفس (حتی با انجام فعالیت سبک) تورم یا افزایش سریع وزن علائم خونریزی معده همانند مدفوع سیاه و خونی، سرفه خونی و استفراغ به رنگ قهوه‌ای مشکلات کبدی، تهوع، درد بالای معده، خارش، احساس خستگی، علائم شبیه سرماخوردگی، از دست دادن اشتها، ادرار تیره، مدفوع سفالی رنگ، یرقان (زردی پوست و چشم) مشکلات کلیوی، ادرار کم یا متوقف شدن ادرار، تورم در پا‌ها یا مچ پا، احساس خستگی یا کمبود نفس ابتلا به کم خونی، کمرنگ شدن پوست، احساس سرگیجه یا کمبود نفس و ضربان قلب سریع

عوارض جانبی شایع داروی ملوکسیکام ناراحتی معده، تهوع، استفراغ، سوزش سر دل اسهال و یبوست سرگیجه بروز علائم سرماخوردگی و آنفلوانزا