تائید نخستین دارو برای جاینت سل تومور تنوسینوویال

سازمان غذا و داروی آمریکا درمان خوراکی جدیدی را با نام pexidartinib (نام تجاری: Turalio، محصول Daiichi Sankyo) برای درمان Tenosynovial Giant Cell Tumor، یک رشد نادر و غیربدخیم که می‌تواند به طور موضعی تهاجمی شده و ناتوان‌کننده باشد، تائید کرد.

Pexidartinib نخستین درمان سیستمیک برای این بیماری است و به عنوان مهارکننده گیرنده فاکتور – 1 محرک کولونی، که یک محرک رشد اولیه سلول‌های غیرطبیعی در سینوویوم است و منجر به بیماری می‌شود، عمل می‌کند. البته برچسب اطلاعات این دارو حاوی هشدارهایی در مورد خطر صدمه کبدی بالقوه کشنده و جدی کبدی است.

جاینت سل تومور تنوسینوویال مفاصل با روکش سینوویوم، بورسای، و غلاف‌های تاندون را تحت تاثیر قرار می‌دهد که منجر به تورم، درد، سفتی و کاهش حرکت در مفصل و اندام آسیب‌دیده می‌شود. این شرایط در بزرگسالان جوانتر و در سنین کار افزایش می‌یابد و می‌تواند ناتوان‌کننده باشد.

جراحی نخستین درمان برای این وضعیت است و ممکن است دربرگیرنده برداشتن سینوویوم‌های چندگانه، تعویض مفصل، و حتی آمپوتاسیون در موارد شدید است.

شایع‌ترین عوارض جانبی این دارو عبارت است از تغییر در رنگ مو، خستگی، افزایش AST، ادم چشم/صورت، افزایش ALT،  راش، اختلال حس چشایی، و استفراغ.