Weekly News

نظر جدید FDA در مورد «لاموتریژین»

طبق اعلام  FDA  داروی لاموتریژین که برای درمان تشنج و اختلال دوقطبی استفاده می شود می تواند باعث بروز یک واکنش نادر ولی بسیار خطرناک در سیستم ایمنی (که با عفونت ها مقابله می کند) شود که التهابی شدید در بدن ایجاد کرده و منجر به بستری و مرگ می گردد به خصوص اگر به موقع تشخیص داده و درمان نشود.

 

این واکنش سیستم ایمنی با نام HLH(Hemophagocytic lymphohistiocytosis) باعث بروز پاسخ کنترل نشده سیستم ایمنی می شود که عمدتا با تب پایدار معمولا بالاتر از 3/38  درجه سانتی گراد ظهور کرده و می تواند منجر به ایجاد مشکلات جدی در سلولهای خونی و ارگانهای بدن مثل کبد و کلیه ها گردد.

 

HLH می تواند طی چند روز تا چند هفته بعد از شروع درمان ایجاد شود .در صورتی که هریک از علائم HLH   مثل تب، راش های پوستی ،بزرگی کبد (با علائمی مثل درد ،حساسیت در لمس یا تورم غیر عادی در سمت راست بالای شکم) ،خونریزی غیر عادی ،اختلال در راه رفتن و اختلالات بینایی ،حین مصرف لاموتریژین  بروز کرد.بیمار باید سریعا با پزشک خود تماس بگیرد و یا به مراکز درمانی مراجعه کند. قطع مصرف لاموتریژن بدون مشورت پزشک می تواند منجر به مشکلات جدی مثل تشنج های غیر قابل کنترل و تشدید مشکلات روانی شود.

 

تشخیص زود هنگام و درمان به موقع HLH  برای بهبود علائم و کاهش خطر مرگ و میر ناشی از این عارضه بسیار حائزاهمیت است.

 

دکتریاسمین عتیقی

صاحب امتیاز و سردبیر: آمنه صفری گیری

نشانی نشریه: تهران، خیابان مطهری، تقاطع میرزای شیرازی شمالی، ساختمان 111 پلاک 211 ، طبقه سوم، واحد 7 - کدپستی: 1586713137 | صندوق پستی: 7911 - 15875
تلفن دفتر مرکزی: 88481057 - واحد اشتراک: 88481058