Weekly News

آیا داروهای دیورتیک باعث یبوست می‌شوند؟

داروهای دیورتیک (ادرارآور) معمولا برای افرادی که از فشار خون بالا و یا احتباس آب بدن رنج می برند، تجویز می شوند و امکان دارد که باعث بروز یبوست نیز شوند. دیورتیک ها با افزایش حجم آب دفع شده از بدن، باعث خشک شدن مدفوع شده و دفع آن را مشکل تر می کنند، بخصوص زمانی که بیمار به اندازه کافی آب ننوشد. این افراد باید مصرف آب را افزایش دهند.

 

یبوست می تواند نشان دهنده کم آبی بدن نیز باشد. اگر بعد از افزایش مصرف آب، یبوست بیش از یک هفته طول کشید، با پزشک مشورت کنید.

 

از داروهای دیگر کدام یک باعث بروز این مشکل می شوند؟

برخی از شربت های سینه نیز باعث بروز یبوست می شوند. شربت های ضدسرفه که حاوی کدئین یا فولکودین هستند، معمولا مشکل دفع ایجاد می‌کنند و باعث بروز یبوست می شوند. ترکیبات موجود در این شربت ها روی مغز اثر گذاشته و جلوی سرفه را می گیرند و همین مولکول ها نیز روی فعالیت روده ها تاثیر منفی می گذارند. اگر مصرف شربت های سینه کوتاه مدت باشد، کافیست منتظر باشید تا دارو تمام شود.

 

صاحب امتیاز و سردبیر: آمنه صفری گیری

نشانی نشریه: تهران، میدان آرژانتین، خیابان احمد قصیر(بخارست)، کوچه پنجم، پلاک ۱۵، طبقه چهارم، واحد ۲۰.  کدپستی: ۱۵۱۳۷۱۸۶۴۶ | صندوق پستی: ۷۹۱۱ - ۱۵۸۷۵
تلفن دفتر مرکزی: ۸۸۴۸۱۰۵۷ - واحد اشتراک: ۸۸۴۸۱۰۵۸