فارماکوکینتیک داروی «آمیلورید اچ»

مطالعات درباره ترکیب دارویی آمیلورید اچ تنها بر روی بزرگسالان انجام شده است و اطلاعات خاصی درباره مصرف این دارو در کودکان در مقایسه با دیگر گروه‌های سنی وجود ندارد.

پزشکان معمولا داروی آمیلورید اچ را برای درمان کمبود پتاسیم خون ناشی از مصرف دارو‌های مدر در افراد مبتلا به افزایش فشار خون تجویز می کنند که مصرف آن ممکن است سبب احساس خستگی شود و دیگر عوارض جانبی باشد .

موارد مصرف داروی آمیلورید اچ

ترکیب دارویی داروی آمیلورید اچ به عنوان داروی کمکی در کنترل حالات خیزدار (مانند نارسایی احتقانی قلب، سیروز کبدی، سندرم نفروتیک، خیز ناشی از کورتیکوستروئید و استروژن و خیز با علت نامشخص)، در درمان زیادی فشار خون (به ویژه در مواردی که نیاز به یک نگهدارنده پتاسیم باشد) و همچنین در درمان کمی پتاسیم خون ناشی از مصرف دارو‌های مدر در افراد مبتلا به افزایش فشار خون (در صورتی که سایر تدابیر مفید نبوده یا کافی نباشند) تجویز می‌شود.

مکانیسم اثر داروی آمیلورید اچ

کانال‌های سدیمی در اپی تلیال توبول دیستال (DCT) و مجرای جمع کننده ادرار را که مانع از بازجذب سدیم از لومن می‌شوند، مهار می‌کند. این پروسه، سدیم داخل سلولی و عملکرد پمپ Na+/K+ATPase را کاهش می‌دهد و منجر به حفظ پتاسیم و کاهش دفع کلسیم، منیزیوم و هیدروژن می‌شود. به علت محدود بودن ظرفیت برداشت سدیم در مجرای DCT و جمع کننده، اثرات ناتریورتیک، دیورتیک و آنتی هایپرتنسیو به طور کلی ضعیف قلمداد می‌شود.

فارماکوکینتیک داروی آمیلورید اچ

جذب آمیلوراید از مجرای گوارش کامل نیست (۲۰-۱۵ درصد). پیوند آمیلوراید به پروتئین بسیار کم است و متابولیزه نمی‌شود.

نیمه عمر آمیلوراید ۹-۶ ساعت و زمان لازم برای شروع اثر دارو به عنوان مدر، کمتر از ۲ ساعت است. زمان لازم برای رسیدن به اوج غلظت آمیلوراید، ۴-۳ ساعت و زمان لازم برای رسیدن به اوج اثر پس از مصرف مقدار واحد، ۱۰-۶ ساعت است. طول اثر مدر آمیلوراید با مصرف مقدار واحد دارو، ۲۴ ساعت است. ۵۰-۲۰ درصد آمیلوراید از کلیه و ۴۰ درصد نیز از راه مدفوع دفع می‌شود.

راهنمایی‌های عمومی داروی آمیلورید اچ

در صورت حساسیت به آمیلوراید، اسپیرونولاکتون، تریامترن، سولفونامید‌ها (دارو‌های حاوی سولفور)، بومتانید، فوروزماید، استازولامید، دیکلروفنامید، متازولامید، هیدروکلروتیازید و سایر دیورتیک‌های تیازیدی، موارد دیگر، انواع غذاها، مواد محافظ و رنگ‌ها پزشک را مطلع سازید.

مطالعات درباره این ترکیب دارویی فقط بر روی بزرگسالان انجام شده است و اطلاعات خاصی درباره مصرف این دارو در کودکان در مقایسه با دیگر گروه‌های سنی وجود ندارد.

سالمندان نسبت به عوارض این دارو حساس‌تر است. گیجی، سبکسری، علائم و نشانه‌های وجود پتاسیم زیاد و یا پتاسیم کم در خون، عوارضی است که ممکن است در سالمندان بیشتر اتفاق افتد.

در صورت مصرف هم زمان سایر دارو‌ها همراه این دارو بخصوص مهار کننده آنزیم تبدیل کننده آنژیوتنسین مانند (بنازپریل، کاپتوپریل، انالاپریل، فوزینوپریل، لیزینوپریل، کوئیناپریل، رامی پریل)، سیکلوسپورین، دارو‌ها و مکمل‌های حاوی پتاسیم، کلستیرامین، کلستیپول، گلی کوزید‌های دیجیتالی (دارو‌های قلبی) و لیتیوم پزشک را مطلع سازید.

در صورت ابتلا به بیماری‌های دیگر مانند دیابت ملیتوس، بیماری‌های کلیوی و کبدی، نقرس (سابقه آن)، سنگ کلیه (سابقه آن)، بیماری‌های قلبی و یا عروقی، لوپوس اریتماتوس (سابقه آن)، التهاب پانکراس، مشکلات قاعدگی در خانم‌ها و بزرگ شدن پستان‌ها در آقایان، پزشک را مطلع سازید.

مصرف این دارو ممکن است باعث احساس خستگی شود. هم چنین ممکن است باعث افزایش مقدار و یا دفعات ادرار شود. بعد از مصرف این دارو برای یک مدت، این علائم باید کاهش یابند. برای جلوگیری از افزایش ادرار در خواب، بهتر است:

در صورتیکه یکبار در روز تجویز می‌شود آن را صبح‌ها بعد از صبحانه مصرف کنید.

در صورت مصرف دوبار در روز، آخرین نوبت را دیرتر از ساعت ۶ بعد از ظهر مصرف نکنید مگر اینکه پزشک دستور دیگری داده باشد.

بهتر است برنامه زمانی مصرف این دارو طوری باشد که کمترین تاثیر را در فعالیت روزانه و یا خواب شما داشته باشد. برای داشتن بهترین برنامه زمانی مصرف این دارو از پرشک معالج کمک بخواهید.

 برای جلوگیری از فراموش کردن مصرف این دارو، تلاش کنید آن را هر روز راس ساعت معینی مصرف کنید.

در صورتیکه مصرف این دارو معده شما را اذیت می‌کند بهتر است همراه غذا و یا شیر آن را مصرف کنید. اگر ناراحتی معده مانند حالت تهوع، استفراغ، درد یا دل پیچه معده ادامه پیدا کردند به پزشک مراجعه کنید.

در بیمارانی که این دارو را برای فشار خون بالا مصرف می‌کنند:

 درمان فشار خون بالا ممکن است مستلزم داشتن رژیم غذایی خاص و کنترل وزن علاوه بر مصرف این دارو باشد. رژیم غذایی بخصوص در مورد غذا‌های حاوی مقدار زیادی سدیم با اهمیت است. به هر حال پزشک معالج تشخیص می‌دهد که کدام یک از اهمیت بیشتری برخوردار است و هم چنین قبل از تغییر رژیم غذایی خود با پزشک معالج مشورت کنید.

 بسیاری از بیمارانی که فشار خون بالا دارند، علائمی مبنی بر این بیماری مشاهده نمی‌کنند. در واقع بسیاری از آن‌ها احساس می‌کنند که حالت طبیعی دارند. مصرف دقیق این دارو طبق تجویز پزشک و داشتن قرار ملاقات‌های منظم با پزشک بسیار با اهمیت است.

 به یاد داشته باشید که مصرف این دارو بیماری فشار خون بالا را درمان نمی‌کند فقط به کنترل آن کمک می‌کند. بنابراین، باید مصرف دقیق این دارو را ادامه دهید تا فشار خون خود را پایین آورده و پایین نگه دارید.

ممکن است مجبور به مصرف دارو‌های فشار خون بالا برای باقیمانده عمر خود شوید.

در صورتیکه فشار خون بالا درمان نشود مشکلات جدی مانند ناراحتی قلبی و عروقی، سکته مغزی و بیماری کلیوی ایجاد می‌کند.

  چنانچه دارو را به طور مرتب مصرف می‌کنید، در صورتی که یک نوبت مصرف دارو را فراموش کردید به محض به یاد آوردن مصرف کنید، ولی اگر تقریبا زمان مصرف نوبت بعدی فرا رسیده باشد، از مصرف این نوبت خودداری کنید و برنامه معمول دارویی خود را ادامه دهید و مقدار مصرف را نیز دو برابر نکنید.

تداخلات دارویی آمیلورید اچ

مصرف همزمان این دارو با دارو‌های مهار کننده آنزیم مبدل آنژیوتانسین ممکن است منجر به افزایش پتاسیم خون شده و اثر کاهنده فشار خون افزایش یابد.

مصرف همزمان این دارو با لیتیم به علت کاهش کلیرانس کلیوی لیتیم، ممکن است سبب بروز مسمومیت با لیتیم شود.

خطر بالا رفتن پتاسیم خون با مصرف همزمان این دارو با مکمل‌های حاوی پتاسیم و سیکلوسپورین افزایش می‌یابد.

اثرات ضد انعقادی هپارین در صورت مصرف همزمان با این دارو ممکن است کاهش یابد.