تائید Accrufer خوراکی برای درمان کمبود آهن در بزرگسالان

سازمان غذا و داروی آمریکا ferric maltol خوراکی را با نام تجاری Accrufer و محصول Shield Therapeutics، برای درمان کمبود آهن در بزرگسالان تائید کرد.

این دارو اخیرا در اتحادیه اروپا و سوئیس برای درمان کمبود آهن در بزرگسالان تائید شده و تحت نام Feraccru به فروش می‌رسد.

پروفایل تحمل‌پذیری و اثربخشی Feraccru/Accrufer و سیگنال قوی‌ای که از سوی FDA دریافت کرده، آن را تبدیل به یک جایگزین درمانی جدید و مناسب برای میلیون‌ها بیمار کرده که به طور معمول از کمبود آهن رنج می‌برند.

ferric maltol، که یک فرمولاسیون غیرنمکی از ferric iron است، جایگزین درمان‌های آهن خوراکی مبتنی بر نمک، با عوارض جانبی کمتر گوارشی است به طور معمول با روش‌های درمانی مبتنی بر نمک مشاهده می‌شود.

در مارچ 2019، مطالعه AEGIS-H2H نشان داد که ferric maltol خوراکی در مقایسه با آهن‌درمانی داخل وریدی در درمان آنمی فقر آهن، در رتبه پائین‌تری قرار ندارد.

درمان با ferric maltol ممکن است نیاز به مداوای بیماران را با تزریق داخل وریدی آهن از بین ببرد و منجر به تغییر الگوی کنونی درمان کم‌خونی ناشی از کمبود آهن شود.

دوز توصیه‌شده ferric maltol، برابر است با 30 میلی‌گرم ۲ بار در روز، که یک ساعت قبل یا ۲ ساعت بعد از غذا مصرف می‌شود. دوره درمان به شدت کمبود آهن بستگی دارد، اما اغلب حداقل 12 هفته درمان نیاز دارد. تا زمانی که سطح فریتین وارد محدوده طبیعی شود، درمان باید ادامه پیدا کند.

نسبت بیمارانی که درمان با به علت عوارض جانبی قطع کرده‌اند، در مطالعات پیشین 6/4 درصد بوده است. شایع‌ترین عوارض جانبی نیز که منجر به قطع درمان شده، عبارت بودند از درد شکمی.