امکان مقابله با سرطان خون با آنتی‌هیستامین

محققان اسپانیایی می گویند به شواهدی دست یافته‌اند که نشان می‌دهد می‌توان با تغییراتی، از داروی آنتی هیستامین برای مقابله با سلول‌های بنیادی عامل سرطان خون استفاده کرد.

بررسی هایی که برای مقابله با بیماری مرگبار سرطان خون در اسپانیا انجام شده نشان می دهد آنتی هیستامین ها دارای مولفه هایی هستند که برای از بین بردن سرطان خون قابل استفاده هستند.

بر همین اساس استفاده مناسب از این دارو، نه تنها جلوی گسترش بیماری سرطان خون را می گیرد، بلکه می تواند برای مهار و کنترل این بیماری هم به کار گرفته شود.

درمان بیماری سرطان خون در حال حاضر بسیار دشوار است و میزان موفقیت شیمی درمانی در زمان ابتلای به آن از 50 تا 85 درصد در نوسان است. اما در بسیاری از موارد بعد از درمان، بیماری سرطان خون مجددا عود کرده و افراد را از پای درمی آورد.

علت این مساله، مقاومت بسیار بالای برخی از سلول های بنیادی عامل این نوع سرطان در برابر انواع درمان است که نابودی آنها رافعلا ناممکن کرده است. محققان اسپانیایی با بررسی مولکول های تشکل دهنده این سلول های بنیادی و آزمایش آنتی هیستامین ها بر روی آنها به این نتیجه رسیده اند که داروی مذکور جلوی تغذیه و تکثیر سلول های مخرب یادشده را می گیرد و در نهایت زمینه مرگ آنها رافراهم می کند.

مهم ترین مزیت این روش آسیب ندیدن سلول های بنیادی سالم خون است. هر چند برای کسب اطمینان از عملکرد دقیق این روش درمانی هنوز باید بررسی های بیشتری صورت بگیرد.